«ته این ماجرا، پایان رزم رستم و دیو است.
از این بعد ما یک هدف داریم و آن قلب تلاویو است.»
این جملهایست که روی دیوار شیشهای که مجموعه سازه «پیکار» را در برگرفته نقش بسته است.
پیکار، اثر هنری است که رو به روی درب اصلی ساختمان مرکزی حوزه هنری چند روزی است جاگیر شده و چشم هر عابر با هر میزان از عجله را برای لحظاتی میخکوب و برای دقایقی چند به آن هرمهای شیشهای گره میزند.
در مجموع سازه هنری «پیکار» که خالقش امیرحسین انصاری است، در نگاه اول، فقط چهار هرم در فاصلههای مشخص دیده میشود، اما این تازه اول ماجراست.
هر هرم سه وجهی به نمایندگی از حماس در بالا قرار دارد و هرم پایینی آن چهار وجهی است و نماد مثلث ماسونها.
انصاری درباره نمادهای استفاده در کارش اینگونه توضیح میدهد: «پیکار» اسم کاری است که برای مجموعه حوزه هنری آماده شده. نگاه در این اثر، نگاه به فلسطین و غزه است.
وی ادامه میدهد: در تصاویر فیلمبرداری شده در اعلام الحربی از نقاطی که متجاوزین اسراییلی (چه تانک ، چه نفر بر) از بین میروند، روی تصاویر از یک مثلث قرمز استفاده میشود، در واقع این مثلث وام گرفته شده از شاخه نظامی حماس است و من نیز در کارم با این پیشینه از مثلث بهره بردم.
پیکار همان تقابل دو المان است؛ مثلث بالای هر هرم حماس است و و مثلث پایینی ماسونها که از یک نظم جهانی خبر میدهند، نظمی که حمایت از آن باعث کشتارهای وحشتناک در غزه شده است.
این هنرمند در مورد استفاده از آیینه و نور در هرم میگوید: من از آیبنه ها کمک گرفتم و عکس چهار بزرگ شهید مقاومت؛ قاسم سلیمانی، سید حسن نصرالله، ابومهدی المهندس و یحیی سنوار را در درون هرمها قرار دادم که به واسطه نور و آیینه این تصاویر تکثیر میشود و گویی روح این عزیزان تکثیر پیدا کرده و همراه عزیزان در راه مقاومت خواهند بود و به آنها کمک خواهند کرد.
نظر شما